Hvordan få til bedre lagånd, mer mestring og høyere aktivitet gjennom gamification? Her følger en huskeliste over elementer dere bør få med.


Veldig kort fortalt handler gamification om å bruke elementer og prinsipper som vi kjenner fra dataspill på arbeidsplassen. (Les her: 10 grunner til at gamification gir økt salg for bedriften)


Vi synes at gamification er så spennende, så nyttig og har så store muligheter for salgsorganisasjoner, at vi har laget et eget whitepaper om det. Her presenterer vi hvorfor gamification er noe dere skal tenke på nå, hvordan dere kan gå fram og hva gamification kan være for dere i praksis.


Gjennom flere år har vi utviklet vår egen tilnærming til gamification, tilpasset nordiske salgsorganisasjoner. Dette kan du lese mer om i rapporten. Men for å gi en liten forsmak, her er det vi mener er de sju viktigste elementene for å lykkes med gamification i din salgsavdeling:


1. Mål og belønn atferd, ikke prestasjoner

Del ut «skrytemerker» ikke bare på antall salg noen lander, men også for oppfølging av leads, input av data i CRM-systemet og speider-/hunteraktiviteter. Slik skapes langsiktig laginnsats og mulighet for at alle kan belønnet. S


2. Også en liten seier kan feires

Ikke vent på den store kontrakten for å vise at du setter pris på laget. Det å feire de små seirene kan holde oppe motet når ting butter imot, slik at medarbeiderne fortsetter å gjøre de riktige tingene.


3. Lag riktige konkurranser

Selgere har konkurranseinstinkt. Men ikke lag konkurranser som kun et par mennesker kan vinne; i den grad folk skal konkurrere mot hverandre skal de i utgangspunktet være på likefot. Bruk heller kortvarige konkurranser som handler om å nå spesifikke mål. Du kan se flere eksempler på slike konkurranser i vårt gamification-whitepaper.


4. Litt ekshibisjonisme på arbeidsplassen

Når noen gjør noe bra, bør du forsikre deg om at alle får vite om det. Salgsbjella går ikke av moten, men bruk også ting som jakkemerker og små utmerkelser til å sette på pulten. I en digital gamification-ramme, bruk virtuelle medaljer hele tiden. Kort sagt, se etter elementer som driver fram lagånd og et positivt konkurranseinstinkt – slik at alle kan føle at de tar del i bedriftens fremgang.


5. Brainstorm per chat

Det skaper både engasjement, lagånd og kunnskapsdeling å snakke sammen om hvordan et bestemt lead skal bli til en kunde. Tro det eller ei, men det er ofte mer effektivt å gjøre dette via chat eller kommentarfelt enn å snakke sammen fysisk – fordi folk er mindre redde for å si hva de tror og mener.


6. Sett klare mål

En gammel klassiker, men husk at målene skal være tydelige for alle, og de skal være realistiske samtidig som de er noe de må strekke seg etter. En fin huskeregel på engelsk er at målene skal være SMART: Specific, Measurable, Assignable (må kunne knyttes til personer eller team), Realistic og Time-bound. (Kjente du SMART goals, men knyttet den til litt andre ord? Dette er originalen)


7. Gi og spør om tilbakemeldinger

Dette følger naturlig av flere av punktene over, og med gamification blir du også uavhengig av å være på samme kontor som dem du kommuniserer med.


Gamification er interessant for alle salgsledere som tar grep for å tilføre salgsapparatet mer langsiktighet, samhold, kunnskap og – ikke minst – motivasjon. Som salgsleder vet du hvor viktig det er med en kultur som er både dynamisk og bærekraftig, slik at bedriftens selgere igjen og igjen leverer bedre enn konkurrentene. Gamification handler om å ta i bruk ny teknologi og kjente metoder for å skape og forsterke alle disse elementene knyttet til suksess for salgsapparatet.

 

LES MER: Contendo Play er Contendos løsning for gamification 


Lyst å vite mer om hva gamification kan gjøre for aktivitetsnivå, lagånd, læring, mestring og motivasjon for selgerne i din bedrift? Trykk på knappen under og last ned vårt whitepaper!

 

WHITEPAPER: Slik løfter du salget med gamification