President i Polyteknisk forening og teknologispaltist i DN, Silvija Seres, skrev for litt siden illustrerende om digitalisering og det hun kaller den strategiske paralysen som oppstår når verden er i permanent testmodus. Blant kjennetegnene er «en utsettelse av både læring og handling fordi læringsbehovet oppfattes som uoverkommelig og handlingen for risikabel», der også «regulering blir satt på passiv vent».
Mine kolleger og jeg møter hver dag mennesker som kan bekrefte Seres’ beskrivelse. De jobber i bedriftens aller «skarpeste» ende, i kampen om kundene. Nettopp det å opprettholde kundeopplevelsen er kanskje det viktigste hensynet midt i all den strategiske famlingen i landets styrerom og ledergrupper.
Ingen av våre kunder har for eksempel den luksusen som Jernbaneverket eller Statens vegvesen, som kan stenge ned hele eller store deler av tilbudet mens de forbedrer eksisterende infrastruktur – og fortsatt ha kunder igjen når de åpner igjen. Slike tilstander forutsetter monopoler som heldigvis er sjelden vare.
Kort sagt, kundeopplevelsen kan aldri være «i beta». Jo da, vi er positive til en digital transformasjon som gjør produktene både nyttigere, lettere tilgjengelige og aller helst rimeligere. Men nei, ikke på bekostning av en dårligere kundeopplevelse. Når jeg skriver dette, er det fordi det altfor ofte blir neglisjert – selv om det burde være selvinnlysende.
Utviklingen i næringslivet har sin parallell i politikken: Ansvarlige politikere kan med rette beklage seg over velgerflukt når de vedtar nødvendige reformer som stopper opp fordi velgerne skifter over til opportunistiske protestpartier. En leder i næringslivet vet at dette er dagligdags: Kundene har liten tålmodighet når informasjon, rådgivning, service, kvalitet og support blir dårligere fordi bedriften skal gjennomføre et digitalt løft som skaper dårligere kundeopplevelser – selv om det er på aldri så kort sikt. I hvilken grad man kan forme digitaliseringen i egen bransje, varierer mye, men det er de færreste forunt å være i førersetet. Kundeopplevelsen, derimot, den kan alle styrke her og nå.
Skal bedriften overleve den digitale revolusjon som nå hjemsøker vårt land, vil følgende grep alltid være en god overlevelsesstrategi i transformasjonsprosessen:
DS. Dette innlegget har også stått på trykk i Dagens Næringsliv (DN)