Forskning viser at vi våre dager bruker mer tid på nettet enn tidligere - før vi går til butikken og kjøper varen. Selv om mye av kjøpet er gjort før vi kommer inn døren, dropper vi ut dersom kjøpsopplevelsen ikke er bra nok. Møter vi en uengasjert og uinteressert betjening, så klarer vi ikke å komme oss ut av døren fort nok.
I Contendo jobber vi daglig med kundeopplevelser. Vi ser en dreining mot at «the winner takes it all» og de som ikke får dette til får problemer. Mange av produktene og tjenestene oppleves av forbrukerne som like. Trenden er at lojaliteten til merkevarer går ned, så da sitter du igjen med at du må konkurrere på opplevelsen av å kjøpe. Vi kaller det kjøpsopplevelser. Når disse kjøpsoppelvesene skal skapes, varierer de ofte svært mye, avhengig av hvem som møter kunden. Tenk om hele salgsleddet kunne prestere etter beste praksis og opp mot de beste? I så fall, viser studier at topplinjen kan øke opp mot 20% med samme bemanning.
Når du har begeistrede ansatte, smitter begeistringen over på kunden. Begeistrede ansatte gir begeistrede kunder. Hva gjør en begeistret kunde? I alle fall 2 viktige saker - de kjøper dine varer og tjenester og de forteller dette til andre - de er dine ambassadører. Videre er kunden villig til å betale opp mot 30% mer for varen ved gode kjøpsopplevelser. Når du har engasjerte og motiverte ansatte, når du dine mål raskere.