Er du som salgsleder en koordinator eller en motivator? Altfor ofte blir evnen til å lede og motivere “spist opp” av hundrevis av små og koordinerende oppgaver. De smarte tar tiden tilbake med digitale verktøy som automatiserer leads-håndteringen.
Noen velger å se på ledelse som en leveranse til kollegene. Hvordan er i så fall ønskesituasjonen for dine medarbeidere, de du skal lede? Peter Drucker er kjent for å ha uttalt at "culture eats strategy for breakfast”. Han har også kommet med fem bønner som alle medarbeidere – ikke bare selgere – ønsker skal oppfylles av ledelsen:
Vi drister oss til å legge til en sjette "bønn":
6. Inspirer meg til å gjøre det lille ekstra!
LES OGSÅ: Her er utfordringene alle salgsledere må løse (for å nå målene sine)
Er det disse seks punktene du bruker mest tid på i din arbeidsdag? Når vi skriver denne bloggen er det fordi vi vet at altfor mye tid hos en salgsleder går med til brannslukking, til alle de små tilretteleggende og koordinerende aktivitetene som ingen andre håndterer. En stor del av dette er manuell håndtering av leads, og ofte feil leads i forhold til relevans og viktighet.
Leads som kommer inn fra et utall kilder: Via kontaktskjema på nettsidene, visittkort mottatt på messer, fra nyhetsbrev, i e-post, på telefonen, chat på nettsidene, sosiale medier, fysisk møte i butikk, via partnere, og så videre. Hvert lead har ulik "temperatur" og bør behandles deretter; skal de settes rett til selger, til en rådgiver, til kundesenteret eller rett og slett få en e-post?
Med en slik kompleksitet er det selvsagt vanskelig å løfte blikket fra det forefallende arbeidet når du skal nå denne månedens salgsmål. Da er det fort gjort at koordinatoren fordriver motivatoren - og at leadsgenerering blir ineffektivt og lite treffsikkert.
Alt vi har snakket om hittil handler om bedriften sett innenfra. Hvordan vil dine fremtidige kunder oppleve møtet med en bedrift som sliter med å få til en systematisk og effektiv håndtering – og prioritering – av leads?
Noen ganger kan det å gjøre oppgavene raskt veie opp for at de ikke blir gjort så riktig som mulig. Det handler om den språklige nyansen på engelsk mellom hva som er efficient og hva som er effective. I Contendo er vi overbevist om at det mest bærekraftige for kundeopplevelsen er at leads-håndteringen er så riktig som mulig; brannslukking er dårlig ressursbruk i det lange løp – i hvert fall når vi ser på hvilke smarte verktøy som er umiddelbart tilgjengelige.
Alle bedrifter med et relativt stort antall leads på kryss av mange kanaler, bør ha et verktøy for å knytte håndteringen sammen i ett punkt. Et slikt verktøy kan bruke data fra den potensielle kundens tidligere kontakt med bedriften. Basert på slike og andre data, kan det lages regler som styrer hvordan leadsene blir håndtert.
LES OGSÅ: Slik jobber de beste med leads (og lykkes med salg)
Gjennom å jobbe med bransjer så forskjellige som eiendomsmegling, forsikring, bank, varehandel og bilbransjen har vi sett at det er fellesnevnere i de behovene som norske salgsorganisasjoner etterspør. Vi har fått med oss Innovasjon Norge på å støtte utviklingen av et verktøy som imøtekommer behov til leads-håndtering på tvers av bransje, men med noen tilpasninger for å nå ulike bransjers spesielle behov i det norske markedet.
Blant tilbakemeldingene vi regelmessig får fra våre kunder, er at verktøyet frigjør mye tid for salgsledelsen, at det er enkelt å ta i bruk, at kapasiteten i salgsavdelingen blir betydelig større, mens kundetilfredsheten øker. Derfor våger vi påstanden om at vi har et smart og digitalt verktøy som gjør at salgsdirektører kan være mer motivatorer og i mindre grad koordinatorer. Lyst til å se hvordan det ser ut? Book en online demo av Leading the Lead ved å klikke på lenken under: